יום חמישי, 10 בנובמבר 2011

הזיכרון שלך

ככל שאתה מתבגר, אתה עלול להרגיש שהזיכרון שלך לאט לאט מאבד מהיכולות שלו בקליטה ואחסון אינפורמציה כפי שהיה בעבר. אף על פי שזהו תהליך טבעי, אתה יכול לעשות מגוון תרגילים כדי לעזור לעצמך לשמור על מוח המתפקד היטב. הזיכרון מוגדר בפסיכולוגיה כיכולת מנטלית של אורגניזם לשמור מידע, לאחסן מידע, ולעשות בו שימוש ברגע הנכון.

בעבר, מחקרים אודות הזיכרון, בוצעו תחת הכותרת של פילוסופיה. אנשים אפילו חקרו טכניקות כדי להאיץ את הזיכרון באופן מלאכותי. בשלהי המאה ה 19 עד לראשית המאה ה 20, המחקרים אודות הזיכרון הפכו לחלק מהפרדיגמה של הפסיכולוגיה הקוגנטיבית. נכון להיום זהו אחד התחומים העיקריים בענף מדעי המוח.

כיצד הזיכרון עובד?
יש שלושה שלבים בעת אחסון ושליפת מידע מהזיכרון. ראשית, האינפורמציה מקודדת ונרשמת ברגע שהיא מתקבלת על ידי מוחך. המוח מעבד את האינפורמציה. לאחר מכן, המוח מנסה לייצר רשומה קבועה של המידע ולאחסן ככל שהוא רק יכול. כאשר מתעורר הצורך, מוחך יעזור לך לזכור את המידע המאוחסן, ולשלוף כל מה שרק יכול לעזור לך באותן נסיבות ספציפיות, בהן אתה שרוי.

הפרעות זיכרון
ההפרעה הנפוצה ביותר היא אובדן זיכרון, הידועה גם במונח אמנזיה. יש סוגים שונים של אמנזיה, והנושא נחקר ללא הרף, כדי לגלות יותר, ולנסות למצוא לזה פתרון ומרפא. אדם הלוקה באמנזיה עלול לשכוח תקופות שלמות מחייו, ואף לא להיות מסוגל לייצר זכרונות חדשים. במקרים קיצוניים, מדובר באנשים שלא מצליחים אף לזכור מי הם. הפרעה אחרת שלרוב פוגעת באנשים מבוגרים היא מחלת האלצהיימר הידועה, אשר פוגעת בתאי העצב במוח. דבר המשפיע על היכולת של האדם לזכור פרטים. אדם כזה יכול להיות במרחק של עשרות מטרים בודדים מביתו,  ולא להיות מסוגל לזהות היכן הבית. הכול מגיע מהמוח לא רק מחשבות וזיכרונות, אלא אף התפקוד היומיומי הפשוט ביותר. כאשר מישהו מזיז את ידו, זה קשור למוח, כאשר מישהו פוסע, צועד קדימה צעד אחד, זה קשור למוח. אם המוח לא מסוגל לתת את הפקודה הנכונה, האדם לא יילך. וזה מה שקורה במקרים קשים של אלצהיימר, החולה מגיע למצב שאף אינו מסוגל ללכת, אינו מסוגל לתפקד כלל.