יום ראשון, 20 בנובמבר 2011

לחדד את המוח ולשפר את הזיכרון

עם הזמן התפתחו טכניקות שמטרתן לעזור ולקדם תהליכי זיכרון. יש דרכים רבות שאתה יכול לאמץ, אם אתה רוצה לשפר את הזיכרון שלך. הדבר הראשון שאתה צריך לשים אליו לב, הוא סגנון החיים שלך. אם אתה רוצה שמוחך יהיה פעיל ויעיל לאורך שנות חיים ארוכות, אתה מוכרח לסגל לעצמך סגנון חיים בריא. איך תעשה זאת? על ידי שיפור סגנון החיים שלך.
לשפר את הזיכרון
הוכח שבאמצעות תרגילים וגירויים למוח, אפשר אפילו לשקם תאי עצב במוח, ולבנות הקשרים חדשים. המוח הוא אורגניזם דינמי שניתן לשפר אותו, ממש כפי שניתן לבנות שרירים בזרועות באמצעות התרגילים הנכונים.

האם אתה מתאמן, האם אתה עושה ספורט? כאשר אתה מתעמל בין היתר אתה מאמן גם את מוחך, ומסייע בזרימה טובה יותר של חמצן אל המוח, לא רק בזמן האימון עצמו, אלא זמן רב לאחר מכן. כמה אתה ישן? האם שמת לב שכאשר אתה ישן, המוח שלך ממשיך להיות פעיל. אמנם הוא פועל ברמה אחרת, ברמת התת מודע. בזמן השינה המוח מעכל את מאורעות היום, מעבד את המידע שנקלט, ועוזר לך לקום בבוקר, עם סדר בראש. הרבה פעמים אנשים אומרים יש לי בלגן בראש, אני מבולבל. שינה טובה עשויה בהחלט לסייע במקרים כאלה, כי המוח עושה לך סדר בראש, כך שאתה מתעורר בבוקר, אתה פתאום פחות מוטרד, לפעמים אתה מתעורר, ומייד עולה בך הפתרון לבעיה שכל כך הטרידה אותך אמש. כל זאת הודות למוח היצירתי שלך, שהיה זקוק לזמן מנוחה, ולעיבוד של הנתונים.

אם אתה אדם שתקן ממהותך, עליך לעשות מאמץ לדבר עם אחרים. מחקרים הוכיחו שאינטרקציות אנושיות מסייעות בשיפור הביצועים של המוח האנושי. נסה לשוחח עם אנשים מעט יותר ממה שאתה רגיל. אם מישהו מדבר איתך, תפתח את השיחה, ותציג את העמדה שלך בנושא. אם יש לך משהו לספר לחבר או חברה לעבודה או לספסל הלימודים, עשה זאת. תנהל שיחות עם אנשים, תדבר אליהם, זה בהחלט יועיל לך ולמוחך.

אל תחשוב שעל מנת לחדד את הזיכרון אתה צריך להיות מעורב אך ורק בפעילויות רציניות כמו פתירת תשבצים וקריאת ספרים. האם אתה אוהב לצפות בקומדיות, או באמני סטנד אפ? הצחוק טוב לבריאות, והוכח שגם טוב למוח עצמו. אם היתה לי שעה אחת ביום לצפות בטלוויזיה הייתי בוחר בקומדיה טובה ומצחיקה. אבל אל תגביל את הצחוק אך ורק לתחום הצפייה בטלוויזיה, תפתח את חוש ההומור שלך. תלמד שתי בדיחות טובות, וספר אותן לאנשים אחרים. תזהה מי הם האנשים המצחיקים הקלילים הכיפיים בסביבה שלך, ותנסה לחבור אליהם.

כאשר אתה מעורב בפעילות כלשהי, מוחך חייב להגיב בדרך מסוימת. ייתכן שתרצה ללמוד כמה משחקי קלפים אשר מסייעים בשיפור הזיכרון. דוגמה טובה היא כאשר אתה מנסה להתרכז ולהתמקד במשהו. יש משחקי קלפים "זוגות." כאשר ישנם שני קלפים זהים עם אותה התמונה, מפזרים את כל הקלפים על פני השולחן, בכל פעם מישהו אחר הופך קלף, חושף את התמונה, והופך אותו בחזרה כך שלא ניתן לראות את התמונה. המטרה היא ליצור צמדים של קלפים, וזה מאלץ את מוחך לזכור את התמונות שנושאים הקלפים ההפוכים.

אתה יכול לשחק און ליין היישר מהמחשב שלך. אבל אתה  יכול גם לשתף אנשים אחרים במשחק, זה יותר כיף. ככל שתשחק יותר, כך תאמן את מוחך יותר. המטרה במשחק היא לחשוף את כל הצורות. כאשר אתה מקליק ברצף על שתי צורות זהות, הן נחשפות, עד שאתה חושף את הכול. כאשר משחקים את המשחק הזה בזוגות, מי שחושף יותר צמדים של צורות, מנצח.