יום שבת, 5 במרץ 2011

מדוע סוקרטס כמעט הטביע את תלמידו?



אחד מהתלמידים של הפילוסוף סוקרטס שאל אותו פעם, איך אני יכול להפוך להיות חכם כמוך. סוקרטס הוביל אותו למעיין, ואמר לו תתבונן במי המעיין. התלמיד הסתכל, והסתכל במי המעיין ולא הבין כלום. תסתכל יותר קרוב, אמר לו סוקרטס. כשהפנים של התלמיד היו קרובים מאוד למים, סוקרטס דחף את הראש שלו לתוך המים והחזיק אותו חזק בתוך המים. התלמיד התחיל לנפנף בידיו, השתולל, אבל סוקרטס לא משחרר אותו, כעבור כמעט דקה, סוקרטס הרים את ראשו של התלמיד מהמים, והתלמיד הלום והמום, בנשימה נעתקת מסתכל על המורה הדגול שלו ולא מבין. ואז שואל אותו סוקרטס, תגיד לי תלמיד יקר, כאשר הראש שלך היה מתחת למים, מה היה הדבר החשוב ביותר בשבילך? כבוד? כסף? להיות חכם? מה היה הדבר החשוב ביותר בשבילך לפני רגע כשהיית במים?



כסף כבוד וחוכמה
  איזה כסף ואיזה כבוד, אמר התלמיד, מתנשף, אוויר! אוויר! זה היה הדבר היחיד שרציתי יותר מכל דבר בעולם. אתה רואה, צחק סוקרטס, כאשר התשוקה שלך להיות חכם תהיה חזקה כמו אותה התשוקה שהיתה לך לאוויר, אז שום דבר לא יעצור אותך. תשוקה ממוקדת, תשוקה מפוקסת, תשוקה בוערת, מבטיחה תוצאות מדהימות. תזכור! יש דברים שרק אתה יכול לעשות אותם, ואף אחד אחר לא יעשה אותם בשבילך. תהיה בטוח שאתה הולך להצליח, תבטח בעצמך, אפילו אם אף אחד אחר בעולם לא. מכיוון שאתה יודע בתוכך שאתה מסוגל, ומוכן להשקיע את המאמץ. תאמין לי, כאשר אני הצלחתי, אף אחד לא האמין בי, רק חבר אחד האמין בי – אני .


אתה מבין, מי שמצא את העסק שהולם אותו, והוא ממלא את חלומותיו בכל יום, הוא לא זקוק לסמינרים כדי להעלות את המוטיבציה שלו לעבוד, הוא עובד שעות ארוכות ונהנה מכל רגע. למעשה, קשה לו להפסיק לעבוד. דמיין את עצמך בתור מגה-מצליח,  בתחומך, כאחד הטובים בעולם.